Artikel: Letvægtskufferter - hvornår er en kuffert superlet?
Letvægtskufferter - hvornår er en kuffert superlet?
Dette er den tredje og sidste blog om det at rejse med så let bagage som muligt - de to foregående handlede primært om at rejse med det som under en flyrejse kan defineres som håndbagage. Denne sidste rejse blog omhandler vægten på kufferter.
Og spørgsmålet vi besvarer: Hvor meget vejer en letvægts kuffert? Og hvor solid er den?
Man kan sige at de fleste moderne kufferter er letvægtskufferter, og det er de da også, sammenlignet med gamle kufferter, Begræbet letvægtskuffert bliver brugt lidt løst.
Man kan egentlig ikke sige absolut hvor meget en letvægtskuffert vejer, for at få den definition.
I vores shop har vi sat mærkatet letvægt på en del kufferterter. Disse kufferter er i den lette ende af hvad der findes på markedet i dag, Vi har valgt at give en kabinekuffert der vejer mindre end 2,5 kg mærkatet letvægtskuffert.
Ud fra et rejseperspektiv er det bedst at kufferten vejer mindst mulig og at den samtidig er solid.
Der ligger en udfordring i det, specielt for de hårde kufferter hvor tykkelsen på kufferten i nogen grad hænger sammen med hvor solid den er, i kombination med kvaliteten på materialet. Der er udviklet noget der hedder VTT teknologi der gør at hårde kufferter også kan komme meget lavt ned i vægt, samtidigt med at de har en stærk konstruktion. Ellers er de bløde kufferter som regel lettere.
Kuffertproducenterne kappes om at producere den letteste kuffert. Der ligger meget forskning og tests bag, før en velrennomeret kuffertproducent slipper en ny kuffert ud på markedet, så det er ikke lige noget man bare gør. Den skal kunne modstå at blive sluppet fra flere meters højde samt hårde slag uden at gå i stykker.
En meget let kabinekuffert vejer 2 kg.
Et eksempel på det er Delsey Ordener - som vejer lige under 2 kg og er en af markedets absolut letteste kufferter. Samtidig er den er hård kuffert. Hvordan kan det lade sig gøre? Den fremstilles af polypropylen plast ved noget der kaldes VTT (Variable Thickness Technology) det vil sige at tykkelsen på skallen varierer, mellem tynd og tykkere, På den måde har man fundet frem til en måde at producere kufferter på som gør dem både lette og stærke. Den færdige kuffert fremstår selvfølgelig med en jævn overflade både udvendig og indvendig. En anden kuffert som er fremstillet på denne måde er Epics Phantom kuffert - en meget solid kuffert der i kabinestørrelse vejer 2,2 kg. Airbox AZ18 som hurtigt er blevet populær: 2,3 kg
Kufferter produceres gerne i serier med tre-fire størrelser, kabinekuffert, mellemstor kuffert og stor kuffert, samt for nogle kufferter, den ekstra store kuffert der rummer +120 liter. Er kabinekufferten i en serie i den lette ende vil det oftest også gældede øvrige størrelser, som også derfor får samme mærkat.
En medium størrelse kuffert skal hos os veje maks 3 kg for at vi mærker den som letvægtskuffert, og den store kuffert må veje maks 4 kg.
Det er en grænse vi selv har sat for at sætte letvægtsmærkatet på, så de kunder der gerne vil have de absolut letteste kufferter, hurtigt kan finde dem.
Rejser du meget med fly og med selskaber der har strikse bagagegrænser betyder det meget at din kuffert er let.